Ben jij weleens in een sollicitatieprocedure gestapt om vervolgens niets meer te laten horen of heeft de opdrachtgever niets meer aan jou laten horen? Dit komt steeds vaker voor binnen recruitment. Er wordt regelmatig gesproken over recruiters of kandidaten die uiteindelijk niks meer laten weten en de ander ‘ghosten’.
Wat is ghosting?
‘Ghosting’ is ontstaan in de datingwereld. Het betekende een plotselinge en met name onverwachte beëindiging van het contact. Dit sociaal fenomeen wordt steeds vaker meegenomen naar de werkplaats en wordt in praktijk gebracht aan beide zijden van de gesprekstafel.
De mogelijkheid om tijdens het wervingsproces plotseling de communicatie te verbreken, is over het algemeen ‘voordelig’ voor de partij met de sterkere positie in het gesprek. Zowel de kandidaat als de recruiter kunnen zich binnen die sterke positie bevinden, aangezien ze allebei wel eens in een situatie zitten waar ze de ander niet 'nodig' hebben. De recruiter kan bijvoorbeeld veel kandidaten hebben en hierdoor de communicatie makkelijker verbreken met één van die kandidaten. De kandidaat kan, aan de andere kant, genoeg andere leads hebben lopen, waardoor de communicatie verbroken kan worden. Traditioneel gezien zijn werkgevers sneller geneigd om te ghosten. Dit is echter in de afgelopen jaren een groeiende trend geworden onder de kandidaten. Dit komt door de krappe arbeidsmarkt en hierdoor kunnen de kandidaten het veroorloven om zelf ook te ghosten. De krappe arbeidsmarkt is hier waarschijnlijk een oorzaak van. Kandidaten hebben veel procedures lopen en kunnen het zich veroorloven om te ghosten.
Twee kanten
Hoe je het ook bekijkt: ghosting vindt plaats vanuit beide kanten. Recruiters¸ managers en kandidaten maken zich hier schuldig aan. Eén van de meest grote ergernissen van kandidaten is dat recruiters gebrekkig of helemaal niet meer communiceren of van zich laten horen. De reactie van de kandidaat is op dat moment: jij laat niks weten, dus ik ook niet.
Hier ligt dan ook zeker een verbeterpunt voor de recruiter, maar ook als kandidaat kan je hier een positief verschil in maken. De arbeidsmarkt is veranderd en de luxepositie van kandidaten is groter dan ooit. Juist nu is het belangrijk om je te beseffen wat voor een impact ghosting kan hebben op beide partijen.
Dus, hoe kan je ghosting voorkomen?
Goede en betrouwbare communicatie is de sleutel om ghosting tegen te gaan en wellicht te stoppen. Het opbouwen van een goede relatie met een kandidaat of werkgever in elke fase van het wervingsproces kan hieraan bijdragen. Kandidaten willen weten dat zij gewaardeerd worden en dat ze prioriteit zijn. Andersom is het net zo belangrijk. Beide kanten moeten positief, transparant en eerlijk zijn. Beide kanten zullen elkaar dan met hetzelfde respect behandelen.
Ghosting op de werkvloer
Categorieën:
Blog