Hoe presenteer je je als werkgever op een arbeidsmarkt die “crazy” is geworden en waar krapte de trend is?
Een prachtige tool die je daarvoor kunt gebruiken is storytelling. Wat is het verhaal achter jouw bedrijf? Het mooie is dat je dit verhaal niet hoeft te verzinnen, het is er namelijk al, alleen aan jou en je medewerkers de taak dit verhaal vaker te vertellen.
Juist de mensen achter de storytelling spelen een belangrijke rol. Deze mensen zijn namelijk de ambassadeurs van jouw organisatie, die zijn trots op wat ze doen en willen dagelijks het verschil maken. Ze dragen jouw passie over, wat jij als ondernemer hebt opgebouwd. Deze energie voel je in hun verhaal. Daar wil jij gewoon deel van uit maken. Wanneer je dat gevoel weet neer te zetten, dan heb je een sterk verhaal.
Wat is storytelling?
In storytelling voeg je een emotie toe waarmee je verbinding probeert te maken met jouw doelgroep. Die doelgroep kan bestaan uit enerzijds klanten en anderzijds uit potentiële medewerkers. Met de huidige krapte op de arbeidsmarkt is dat echt belangrijk. Stel jezelf daarom de vraag: Wat wil je vertellen, wat is jouw verhaal als bedrijf? En heeft jouw doelgroep hier herkenning bij?
Waarom storytelling?
Mensen worden tegenwoordig overspoelt met reclame van allerlei bedrijven. Tegelijk geloven ze die reclame steeds minder. Wanneer je als bedrijf jouw doelgroep wilt benaderen, behouden en wilt laten groeien, wordt het steeds belangrijker dat mensen het verhaal van jouw bedrijf geloven en zich ermee kunnen identificeren. Daar komt bij dat een verhaal veel makkelijker te onthouden is, omdat het vaak herkenbaar wordt verteld. Eén van de belangrijkste adviezen bij storytelling is dat je transparant bent in wat je doet en beloofd.
Waar begin jij?
Storytelling begint met de purpose van jouw organisatie. Jouw bedrijf suggereert dat je ondernemer bent, het waarom. Waarom doe je hetgeen dat je doet? Waarom ben je ooit jouw bedrijf gestart? Wat was jouw droom?
Je wilt graag dat jouw doelgroep zich kan identificeren met jouw verhaal, gebruik hiervoor personages waarin jouw doelgroep zich kan verplaatsen. Je wil met jouw verhaal inspelen op de behoefte van de doelgroep zonder als eerste jouw product of dienst op te dringen. Die behoefte vanuit jouw doelgroep zal ontstaan vanuit het verhaal over en de identificatie met het verhaal en de personages.
Tips
1. Kijk naar de verhalen in jouw organisatie. Wie ben je, wat doe je en waarom doe je wat je doet.
2. Gebruik praktijkvoorbeelden om jouw verhaal te ondersteunen. Laat op deze manier zien wat je doet.
3. Maak personages die het verhaal vertellen.
4. Gebruik ook beelden om jouw verhaal te vertellen.
5. Laat jouw medewerkers en klanten aan het woord, laat hen het verhaal vertellen.
6. Zorg dat in jouw verhalen de kernwaarden van jouw bedrijf naar voren komen en worden gevoeld.
7. Stop niet na één verhaal. Er valt altijd wel wat te vertellen over jouw bedrijf, dus ga vooral door met storytelling.
Let's go, laat jezelf zien, wie ben je en wie zijn jullie?