Van onboarding een succes maken met de 4 C's.

Categorieën: Blog

blog_image:article_openhr_16621233236311fd3b5f951.png:end_blog_imageRuim 30% van de nieuwe medewerkers die niet op een goede manier landt binnen een organisatie gaat na 6 maanden alweer op zoek naar een nieuwe baan. Daarom is een goede onboarding enorm belangrijk.

Wat is onboarding eigenlijk?

Onboarding is het laten kennismaken van een nieuwe medewerker met het bedrijf, de cultuur, de collega’s en de rol die hij/zij gaat vervullen. Het belangrijkste doel van onboarding is om een medewerker zich thuis laten voelen. Om tot een goede onboarding te komen worden de 4 C’s van Tayla Bauer (2010) gebruikt:

Connection
Tijdens deze fase deel je kennis over het bedrijf waardoor de nieuwe collega zich verbonden gaat voelen met en trots gaat zijn op het bedrijf waarvoor hij/zij gaat werken of werkt. Deel in deze fase vooral de missie, visie, kernwaarden en historie met de medewerker.

Culture
In alle elementen van de onboarding moet de nieuwe medewerker de cultuur van de organisatie terugzien. Dit kunnen zaken zijn zoals een weekstart, manier van communiceren, maar ook de cultuur die heerst onder de medewerkers, zoals de lunch, de wandeling, het jaarlijkse kerstdiner of de slingers met een verjaardag.

Compliance
Hierbij wordt vaak gedacht aan de regels en wetten waar de medewerker zich aan dient te houden, maar er is nog veel meer. Zo zijn ook de normen en waarden van belang. Hoe gaan collega’s onderling met elkaar om en hoe gaan ze om met klanten en leveranciers?

Clarification
Het is belangrijk dat een nieuwe medewerker volledig snapt wat de inhoud van de functie is, wat er van hem/haar verwacht wordt, maar ook wat hij van collega’s en zijn manager mag verwachten. Belangrijk dus om een functieomschrijving te overhandigen, maar dit ook tijdens werkoverleggen terug te laten komen.

Ook een goede voorbereiding zoals het aankondigen van de nieuwe collega, het regelen van administratieve zaken en het klaarmaken van benodigdheden als laptop, telefoon en sleutels zijn super belangrijk.

Het doel van een onboarding-programma is om de medewerkers te inspireren om aan de slag te gaan. Met de 4 C’s in jouw onboarding-programma zal de onboarding van jouw nieuwe medewerker zeker een succes worden.

Reageer

CAPTCHA ImageNieuwe codeSpeel de code af
Publicatie datum
02 - 09 - 2022
Deel dit artikel
HRbaan gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.
Close