Een latente arbeidsmarkt, wat nu?

Categorieën: Blog, Tips


De arbeidsmarkt in Nederland is momenteel extreem competitief. Werkgevers ondervinden gevolgen, aangezien er meer openstaande vacatures zijn dan er actieve werkzoekenden beschikbaar zijn. Dit roept de vraag op: wat nu?

Als iemand latent zoekend is betekent het dat hij of zij momenteel niet actief op zoek is naar een nieuwe baan, maar wel openstaat voor nieuwe banen als deze zich voordoen.

Hoe kunnen we het potentieel van deze latente arbeidsmarkt benutten? Hierin is het belangrijk om actie te ondernemen. Afwachten tot iemand zelf contact opneemt heeft weinig zin. Om deze reden geven wij je graag 5 tip om het maximale eruit te halen.

  1. Organiseer evenementen, meetings en webinars
    Zet evenementen en webinars op die gericht zijn op professionals in jouw vakgebied, waarbij je potentiële kandidaten kunt ontmoeten. Dit biedt gelegenheid om relaties op te bouwen en de juiste kandidaten te ontdekken die wellicht niet actief op zoek zijn naar een nieuwe baan.
  2. Maak gebruik van verwijzingen (referrals)
    Vraag jouw huidige medewerkers, klanten en andere externe relaties om doorverwijzingen naar potentiële kandidaten. Overweeg bijvoorbeeld een referral programma op te zetten. Dit kan je helpen om verborgen talenten te ontdekken die mogelijk niet op jouw radar staan.
  3. Gerichte advertenties
    Maak gebruik van doelgerichte advertenties op sociale media en andere online platforms om potentiële kandidaten te bereiken die in jouw doelgroep passen. Hiermee kun je gericht adverteren bij mensen met specifieke vaardigheden en ervaringen.
  4. Benut recruitment marketing
    Met recruitment marketing kun je content maken die zich richt op specifieke doelgroepen, en hen informeren over de mogelijkheden binnen jouw organisatie. Dit kan werken om de interesse van latente kandidaten te wekken.
  5. Alumni-netwerk
    Maak gebruik van voormalige medewerkers, stagiaires of studenten die in het verleden voor jouw organisatie hebben gewerkt. Zij hebben vaak een sterke band met de organisatie en kunnen waardevolle aanbevelingen doen voor nieuwe kandidaten.

Kortom; maak jezelf zichtbaar en zorg voor goede vertegenwoordigers van jouw organisatie. Op deze manier trek je de aandacht, zelfs voor mensen die niet actief op zoek zijn naar een nieuwe baan.

Reageer

CAPTCHA ImageNieuwe codeSpeel de code af
Publicatie datum
31 - 07 - 2023
Deel dit artikel
HRbaan gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.
Close