Een goede offboarding is belangrijker dan je denkt

Door: Laura Troostwijk 26-7-2022

Categorieën
:
Blog,

 

 

blog_image:article_openhr_165884812862e00380ce190.png:end_blog_imageIn de huidige krapte in de arbeidsmarkt besteden werkgevers veel tijd en aandacht aan het aantrekken en onboarden van nieuwe medewerkers. Employer branding is hierin belangrijk.

Wie ben je als bedrijf, waar sta je voor, wat zijn de doelen en hoe kunnen medewerkers hieraan bijdragen?

Natuurlijk wil je goede medewerkers graag behouden binnen jouw organisatie. Maar wat doe je op het moment dat een medewerker jouw organisatie verlaat?

Hierbij een aantal tips voor een goede offboarding, het is immers jouw laatste kans om een goede indruk te maken, ook dat is employer branding.

  1. Bespreek samen hoe je het vertrek wilt gaan communiceren richting de organisatie;
  2. Maak duidelijke afspraken over wanneer de laatste werkdag van de vertrekkende collega zal zijn;
  3. Bespreek samen wat je verwacht van de afronding, de overdracht en aan wie de werkzaamheden overgedragen moeten worden;
  4. Bespreek een afscheid, is dit gewenst en conform richtlijnen binnen de organisatie;
  5. Maak het afscheid persoonlijk;
  6. Plan een exit interview met de vetrekkende collega;
  7. Blijf, indien gewenst, in contact met de medewerker na het vertrek, informeer bijvoorbeeld na een aantal weken hoe de nieuwe baan bevalt.

Als je de offboarding op een juiste manier doet, is de kans groter dat de medewerkers jouw organisatie als ambassadeur verlaat. Vergeet niet om na de offboarding de vacante functie op hrbaan.nl te plaatsen! :)