Door: Britt Dekker 18-11-2022
Categorieƫn
:Blog,
Er wordt tegenwoordig vaker leiding gegeven op basis van verbinding dan op basis van macht en hierarchie. In verbinding staan met jezelf en anderen maakt het mogelijk om elkaar goed te begrijpen en relaties op te bouwen.
Het begint allemaal bij jezelf. Je moet eerst in verbinding staan met jezelf en je eigen valkuilen en kwaliteiten kennen, voordat je een goede leider kunt zijn voor anderen. Als jij het beste uit jezelf kan halen, stimuleer je anderen om dit ook te doen. Dit zorgt ervoor dat je in verbinding kan komen te staan met de ander.
Het gaat bij (verbindend) leiderschap dan ook om een sociaal proces, waarin de leider in contact moet staan met de medewerker. De leider zorgt ervoor dat het individu betekenis kan geven aan gebeurtenissen en kan samenwerken om een bepaalde visie te creƫren, eventueel met behulp van anderen. Het onderhouden van relaties en het openstellen naar de medewerker is hierbij van groot belang.
Om in verbinding te komen met het team of de organisatie zijn we deels afhankelijk van anderen en hoe de ander zich gedraagt. Dit betekent dat het in teams en organisaties erg belangrijk is om rekening te houden met elkaar en dat er vertrouwen is. Dit betekent dat er voldoende tijd vrij gemaakt moet worden om elkaar te begrijpen. Daarbij moet er een goede balans gevonden worden om samen te werken en eigen werkzaamheden op te pakken. Het is de taak van de teamleider om hier de beste balans in te vinden.
Uiteindelijk gaat het erom dat er verbinding ontstaat op alle niveaus, omdat er op dat moment pas samenhang zal ontstaan tussen jijzelf, de ander en het team/de organisatie. Wanneer je de verbinding goed kunt leggen, is er ruimte om verbinding te maken tussen het team en de organisatie om de best mogelijke resultaten te behalen.