Generatie Z op de arbeidsmarkt: zo bereik je ze

Categorieën: Blog

blog_image:article_openhr_165158696262713792e068c.jpg:end_blog_imageGeneratie Z stroomt de arbeidsmarkt op. Wie zijn zij en wat typeert hen?

Afgelopen week kondigden wij  aan dat wij ons gaan verdiepen in de 4 generaties. Deze week starten we met de generatie Z.

Gen Z is geboren tussen 1997 en 2010. Zij zijn nu dus tussen de 12 en 25 jaar oud. Ze kenmerken zich door hun nieuwsgierigheid, ze zijn ondernemend, staan open voor verandering, zijn onafhankelijk en ze zijn competitief.

Wat vinden ze belangrijk?
• digitale technologie;
• persoonlijk contact; hoge mate van afwisseling;
• eerlijke wereld;
• duurzaamheid;
• stabiliteit;
• diversiteit.

Generatie Z staat aan het begin van haar carrière. Deze (potentiële) medewerkers zijn als eerste generatie volledig opgegroeid met digitale media, waar bijvoorbeeld vooral “oudere” collega’s veel van kunnen leren, heel handig dus.

Hiermee kan jij als werkgever ook goed inspelen op de snelgroeiende digitale ontwikkelingen. Door deze digitale media heeft generatie Z over het algemeen een groot netwerk opgebouwd dat je kunt inzetten voor jouw organisatie.

Doordat deze generatie heel erg open staat voor verandering en graag nieuwe zaken wilt oppakken en leergierig zijn, zorgt dat voor een vernieuwende en lerende cultuur binnen je organisatie. Daarom is een gezonde mix tussen verschillende generaties binnen je organisatie is zeker aan te raden.

Hoe werf je generatie Z?
• Zorg dat je online zichtbaar bent op verschillende social media.
• Laat zien welke mogelijkheden er binnen jouw organisatie zijn voor ontwikkeling.
• Communiceer kort maar krachtig.
• Gebruik visuele kenmerken in je werving.
• Wees authentiek.
• Benadruk thema’s als duurzaamheid, diversiteit en openheid.

Succes!

Reageer

CAPTCHA ImageNieuwe codeSpeel de code af
Publicatie datum
05 - 05 - 2022
Deel dit artikel
HRbaan gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.
Close