Arbeidsmarktcommunicatie, wat is dat nou eigenlijk?

Categorieën: Blog

blog_image:article_openhr_167100724163998c09761d5.png:end_blog_image

Als we het over arbeidsmarktcommunicatie hebben, dan hebben we het niet meer over alleen die openstaande vacature op diverse social media. Arbeidsmarktcommunicatie is veel meer dan dat. Het is dé manier van communiceren richting de juiste doelgroep met als doel het werven van nieuwe medewerkers, het positief beïnvloeden van je werkgeversmerk en het onderhouden van contact met je huidige en oud-werknemers.

Momenteel stijgt het aantal vacatures naar een record hoogte. Om deze reden wordt arbeidsmarkcommunicatie steeds belangrijker. Geef het daarom een plek in de organisatiestrategie. Hierdoor kan je sneller reageren op wervingsproblemen.

Wanneer je als organisatie aan de slag gaat met arbeidsmarktcommunicatie, is het belangrijk een antwoord te hebben op de volgende vragen:

Wat wil je bereiken?
Stel een plan op voor de korte en lange termijn. Op korte termijn kan je snel middelen inzetten voor de werving van nieuwe werknemers, zoals social media. Op lange termijn is het belangrijk om te kijken naar een sterk werkgeversmerk (employer branding), hoe zet je de organisatie neer als (goede) werkgever bij de sollicitant?

Op wie ga je de arbeidsmarktcommunicatie richten?
Verdiep je in de doelgroep, weet waar jouw doelgroep voor staat en waar ze te vinden zijn. Denk hierbij ook aan interne arbeidsmarktcommunicatie. Collega’s/ werknemers die invloed kunnen hebben op de doelgroep. Maak van je werknemers ambassadeurs van jouw organisatie. Denk ook aan de werknemers die bij je weg gaan, voer exitgesprekken door alles netjes af te ronden. Zo laat je een goede indruk achter.

Hoe breng je arbeidsmarktcommunicatie tot uitvoer?
- Wie is verantwoordelijk
- Wat zijn de taken die behoren tot arbeidsmarktcommunicatie
- Wat is het budget

Meten is weten.
Binnen dit proces is het logisch dat je wilt weten wat het oplevert. Houd daarom statistieken bij. Zo heb je inzichtelijk wat online adverteren heeft opgeleverd of wat een wervingscampagne aan respons en naamsbekendheid heeft gebracht. Blijf evalueren en stel zo nodig doelstellingen bij.

Jouw arbeidsmarktcommunicatie op de rit? Voer hier jouw HR job in.

Reageer

CAPTCHA ImageNieuwe codeSpeel de code af
Publicatie datum
14 - 12 - 2022
Deel dit artikel
HRbaan gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.
Close