Generatie X: wie zijn ze en hoe werf je ze?

Categorieën: Blog

Eerder hebben we het gehad over de Generaties Y en Z. Deze week bespreken we Generatie X en lichten we ook toe hoe je ze kunt werven. 

Gen X wordt ook wel de MTV generatie of verloren generatie genoemd. Dit laatste komt omdat deze generatie geconfronteerd werd met recessie en werkloosheid. Gen X is geboren tussen 1965 en 1979 en zijn nu tussen 43 en 57 jaar. 

Ze kenmerken zich door hun gedrevenheid, ze zijn nuchter en werken graag flexibel. Ze passen zich makkelijk aan en kennen hun eigen sterke en zwakke punten.

Wat vinden ze belangrijk?

  • Eigen ontwikkeling;
  • Verbinding maken;
  • Initiatief nemen;
  • Erkenning krijgen.

Gen X is erg loyaal aan hun werkgever en het is belangrijk om dit op te merken als werkgever. Spreek dus erkenning uit en blijf mogelijkheden tot ontwikkeling aanbieden. 

Doordat deze generatie zichzelf goed kent, zijn ze sterk in reflecteren en zullen ze waar nodig bijsturen. Dit helpt ook in de samenwerking met en in de begeleiding van andere collega’s. 

Over het algemeen heeft Gen X minder kennis over digitale ontwikkelingen dan de generaties X en Y die we eerder hebben behandeld. De blogs over die generaties kun je ook vinden op onze website. Blog: Gen Y & Blog: Gen Z

Hoe werf je generatie X?

  • Laat zien wat de ontwikkelingsmogelijkheden zijn binnen de organisatie.
  • Maak gebruik van een informele communicatiestijl.
  • Je kunt ze via social media bereiken diverse kanalen, zoals Facebook, Twitter en LinkedIn.
Nu we Generatie X, Y én Z besproken hebben, zijn we aan het einde van deze reeks artikelen gekomen. Zoals we al eerder hebben benoemd: het is belangrijk om in jouw organisatie een mix te hebben van deze generaties, zodat medewerkers van elkaar kunnen leren én elkaar kunnen aanvullen.
 

Reageer

CAPTCHA ImageNieuwe codeSpeel de code af
Publicatie datum
20 - 06 - 2022
Deel dit artikel
HRbaan gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.
Close